fredag 5 december 2014

Slutet gott - allting gott, eller ….?

Nu börjar du säkert närma dig slutet på din bok. Det finns ett gammalt talesätt som heter "Slutet gott - allting gott!" Men stämmer det alltid? I vår sista uppgift på bloggen kring ungdomsklassikerna, ska du få fundera över slutet.

- Känns slutet i boken logiskt? Knyts alla lösa trådar ihop eller är det något som du tycker att författaren glömmer att berätta?

- Får du svar på de frågor du ställde till boken i den första uppgiften? Om du inte fick svar, vad tror du hände?

- Precis som i sagor, fabler och myter ville många ungdomsklassiker förmedla ett budskap till sina unga läsare. Hittar du något tydligt budskap i din bok? Hittar du något budskap "mellan raderna"? Kan man lära sig något från boken, tycker du?

Skriv ner dina tankar i kommentarsfältet nedan. Eftersom du bör
ha läst ut boken för att kunna göra det, kommer en del att kunna
göra det nu och andra kanske först i januari. Det är ok =) Sista dagen att skriva är fredag den  9 januari 2015, alltså v 2. Lycka till! /Åsa

Bild från (Wikipedia.se) av Enrico Mazzanti 
färglagd av Daniel Donna. 





42 kommentarer:

  1. Jag har läst klart boken Jane Eyre skriven av Charlotte Brontë.
    Boken handlar om Jane och hennes uppväxt, eftersom det inte är någon magi i boken så är allt väldigt verkligt. Och jag har fått svar på mina frågor, jag tycker dock att författaren kunde berätta mer om herr Rochester och hans ex frus liv innan Jane kom dit. Några dolda budskap kan vara att man ska ta reda mer om personen om man tänker gifta sig med de, och att det blir bättre i framtiden.

    SvaraRadera
  2. Jag har läst boken Pappa långben av författaren Webster, J (239 sidor).

    Slutet var väldigt chockerande:
    Hon fick publicera sin egna bok, och blev författarinna tillslut.
    Hon fick träffa pappa långben, som tydligen var en man som hade hälsat på henne förut, i smyg och som Judy hade fått känslor för, alltså var hon kär i sin donator sen länge utan att veta det, när hon träffade honom vart hon helt chockad. Hans riktiga namn var Jervie.

    Jag fick faktiskt svar på alla frågor:
    Judy fick träffa pappa långben tillslut.
    Hon fick två par riktigt nära vänner: Salie och Julia, hon kände sig inte lika utstött längre.
    Hon klarade sina studier.
    Hon publicerade sin första bok.
    Pappa långben fortsatte att donera pengar, nästan för mycket enligt Judy, hon brukade då och då skicka tillbaks pengarna eftersom hon tyckte att hon inte riktigt förtjänade det.

    Budskapet är väldigt dolt, jag fattade nästan inte själv. Jag hade under hela boken trott att det var hennes “pappa” hon skrev till och aldrig att de två skulle bli kära i varandra. Så det dolda budskapet måste vart att det inte var hennes pappa, utan det var någon hon faktiskt fick känslor för.

    SvaraRadera
  3. Boken jag läste hette Tom Sawyers Äventyr och handlade om Tom Sawyer och hans liv genom bus, konflikter och hans hemliga kärlek Becky. Boken var inte utspelad i någon annan värld eller så och det var inte heller magi eller magiska väsen så boken var väldigt verklighets trogen. Jag hade bara en seriös fråga som jag fick svar på (Frågan var: Vad är det busigaste Tom kommer att göra? Det busigaste var väl när han lurade barnen i kvarteret att måla staketet som han skulle måla.)

    Boken var väldigt bra och rolig samt att den fick ett bra slut. Den slutade med att Tom och hans vän hittade skatten som tjuvarna i staden hade gömt, dom tog skatten och blev rika. Eftersom att Toms liv hade varit fattigt och ganska svårt så blev livet enklare och bättre.

    Budskapet är nog att man inte ska göra/hålla på med dumheter eftersom tjuvarna gör det, dom blir straffade med döden, Tom gör det, moster Polly läxar upp honom. Så budskapet är nog: Håll inte på med dumheter.

    SvaraRadera
  4. Jag har läst Pinocchio av Carlo Collodi.

    Boken handlar om Pinocchio som var en marionett docka, han var alltid dum och ljög för sin pappa och den blå fen. När han gjorde det så hände det dåliga saker som t.ex att han var nära på att dö för att han blev hängd av katten och räven och att Pinocchio förlorade alla sina guldmynt. Tillslut började han förstå att man inte skulle ljuga och då så slutade allting bra.

    Slutet i boken är lite konstigt för att Pinocchio blev en människa från att ha varit en docka, men jag kan ändå förstå det för att på början av sagan så lovade den blå fen Pinocchio att hon skulle göra honom till en riktig pojke en dag och så blev det.

    Jag fick svar på mina frågor för Pinocchio hittade sin pappa och så kom han ut ur fängelset, då levde de lyckliga i alla sina dagar.

    Budskapet i boken är att man inte ska ljuga för då händer det dåliga saker.

    SvaraRadera
  5. Jag har läst klart boken “jorden runt på 80 dagar”. Som är skriven av Jules Verne och åter berättad av Maj Bylock.

    Att man kan ha sådan tur med vädret och samtidigt hitta en båt eller tåg att ta. Det är lite ologiskt. Det är också lite ologiskt att Phileas Fogg har så mycket pengar, men var kom dem ifrån?

    När Passepartout kom på att Fogg hade räknat fel eftersom dem hade vunnit en dag på att resa åt samma håll som solen så blev jag överraskad och det var samtidigt logiskt.

    Jag tycker att författaren får med nästan allt att berätta. Men det var lite konstigt i början av boken plötsligt står det att det har skett ett rån. Så jag tyckte att återberättaren Maj Bylock kunde ha berättat lite mer om det.

    Den största spänningen i boken var i slutet när jag fick svar på mina frågor “Kommer Phileas Fogg förlora vadet eller inte? och är Fogg skyldig för bankrånet?”. Jo, Fogg blir inspärrad för att ha rånat banken på sin sista färd hem. Men det visar sig att polisen redan har gripit den misstänkte. Så Fix (en av poliserna) fick släppa loss Fogg och han var fri att gå.
    Sedan när Fogg och Passepartout kom tillbaka till London så hade Fogg räknat fel på dagarana. Phileas Fogg trodde att han förlorat vadet. Men det hade han inte. Då blev det som en chock. Skulle han förlora eller inte?. Men Fogg han i sista sekunden till sina kamrater som han hade slagit vad med. Phileas Fogg vann!

    Jag tycker att man kan lära sig att bara för att man är misstänkt på många sätt för att vara tjuven så måste man inte vara den rätta.

    SvaraRadera
  6. Skriet från vildmarken Slutet

    Boken slutar med att Buck hör skriet från vildmarken flera gånger men låter bli att följa frästelsen eftersom han inte vill lämna sin bästa kompis John Thornton. Men när han en dag hittar John Thornton och hans kompisar dödade av indianer vid lägret blir han ursinnig. Han tappar förståndet och attackerar indianerna i vildaste raseri. Buck dödar några indianer men resten flyr.
    Han stannar vid lägret brevid sin bästa vän men plötsligt hör han kallelsen igen. Den här gången är det ingenting som håller tillbaka Buck. Han reser sig upp och nu kommer vargflocken in mot gläntan. Vargarna börjar attackera Buck men ger snart upp när de märker att de har träffat sin överman.
    Nu hälsar de på varandra istället och Buck ansluter sig till dem. De sätter sig ner och ylar. Det var det fulltoniga skriet från vildmarken.

    Jag tycker att slutet är logiskt fast sorgligt eftersom John Thornton dör. Jag tycker inte författaren glömmer att berätta något.

    Ja jag fick svar på frågorna.

    Frågor: Var har Buck hamnat? och vad kommer hända sen?
    Svar: Det snötäckta land Buck hade hamnat i var USA.

    Budskap: Jag hittar inget tydligt budskap men budskapet mellan raderna tror jag är att man ska försöka nå sitt mål och våga ta risker och stå emot det som kommer i vägen för målet. Man lär sig att se på hundarnas känslor och tankar från ett nytt perspektiv.

    SvaraRadera
  7. Jag läser De tre musketörerna Författre: Alexandre Dumas d.ä

    Slut utspelars i en belägring och Buckingham ska av rätta drottningen för att han tror att hon har förått honom. Men i sista sekunden så hoppar D’Artanang in och räddar dottningen och duelerar Buckingham och mördar honom tillsist. Det är dock ganska olkalrt vad som händer med Milady. D’Artanang Når också sitt mål och blir en usketör för den berdiften han gjorde och räddade drottningen.

    SvaraRadera
  8. Jag har läst klart boken Dracula. Skriven av Bram Stoker.

    -Jag tycker att slutet knyts ihop bra med det faktum att Dracula blir huggen i hjärtat med en silverkniv av Van Helsing, som sedan får honom att avlida. Däremot tycker jag att det är ett slut som nog inte passar alla. Själv så tycker jag om dessa slut när en av de viktiga karaktärerna dör, men jag vet att det inte alltid är lika populärt hos andra. Så jag skulle säga att slutet var både bra, men ändå dåligt.

    -Jag fick svar på min fråga om vad herr Harkers uppgift att komma till greven var. Det var inte särskilt tydligt i början av boken, men sedan efter ett tag kom svaret fram. Dracula behövde juridisk hjälp med köpet av ett par hus utanför London.

    -Jag tycker det är svårt att få fram ett budskap ur den här boken. Men eftersom det handlar lite om religion, och att runt den här tiden så fanns det många konsekvenser med att inte lyda guds lagar. Så jag skulle säga att ett budskap som är ”passande” till den här historien är att, om man förråder gud, kommer man för evigt synda och aldrig bli ren igen.

    Naomi G, 7:2

    SvaraRadera
  9. Jag har läst En studie i rött, skriven av Arthur Conan Doyle.
    Slutet knyts ihop bra, man får reda på vem som är mördaren, han berättar hela historien om hur mordet gick till och blir dömd för sina brott.
    Alla frågor får bra svar och författaren har verkligen tänkt på att besvara allt.
    Det finns nog inte något speciellt budskap. I slutet blir mördaren dömd, så det kanske är att om man begår brott så får man konsekvenser.

    SvaraRadera
  10. Bok: Alice i Underlandet
    Författare: Lewis Carroll

    - Jag tycker att allt knyts ihop bra tills i slutet när författaren inte förklarar hur Alice kommer tillbaka från underlandet, hon bara vaknar helt abrupt.

    Men tydligen så var det ju bara en dröm så det kanske skulle vara lite drygt att berätta hur hon kom upp ur kaninhålet som hon ramlade ner i då i början.

    - Jag fick faktisk svar på mina tre frågor.

    ·Kommer hon igenom den lilla dörren?
    ·Vem är kaninen?
    ·Vad är det här för ställe?

    · Ja.
    · Underlandets kung och drottning hade en "betjänt" som då var den vita kaninen.
    · Underlandet.

    - Ett budskap mellan raderna var att inte släppa sin fantasi.
    Jag hittade inte ett tydligt budskap men något som man kan lära sig från boken, är att lyssna. Det fattade jag när jag blev så irriterad på att ingen lyssnade riktigt på den andre.

    Filippa W 7:1

    SvaraRadera
  11. Bok: Skriet från vildmarken.
    Författare: Jack London.

    1. Allting som har hänt i boken hänger inte riktigt ihop med det som händer i slutet. I hela boken förutom slutet handlar det om människornas relation till Buck och Bucks kamp om ledarskapet i hundspannet. I "final slutet" så dör Bucks bästa människo kompis John (som var den enda människan som varit god mot honom och andra hundar) och blir ledare av en vargflock. Han blir fri i slutet vilket är roligt eftersom i resten av boken hade han varit en fånge och tvingats arbeta jätte hårt.

    2. Jag hade en annan bok när jag skrev på första uppgiften så jag har inga frågor.
    Men jag fick ändå svar på mina funderingar som jag hade tänkt på.

    3. Jag hittar inget super tydligt budskap, men om man läser "mellan raderna" så tror jag att budskapet är att aldrig ge upp även om livet är svårt och förutsättningarna inte är de bästa så måste man alltid fortsätta kämpa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och **han blir ledare **hos en vargflock.

      Radera
  12. Hästen och hans pojke av C.S Lewis.

    Författaren får till ett logiskt slut och lyckades bra med att knyta ihop lösa trådar. Dock lämnade han kvar en del saker, mest från början, ganska otydligt. Författaren gjorde ett misslyckat försök att få till en twist i slutet eftersom att han beskrev en del saker för tidigt och för mycket i boken.

    Alla frågor jag hade till boken blev besvarade.

    Frågor:

    •Lyckas de nå sitt mål? √
    •Träffar de någon de slår följe med? √
    •Förråder någon dem? √

    Tyvärr tycker jag att boken är alldeles för svart-vit. De "onda" är bara onda och gör aldrig något bra, de "goda" begår aldrig misstag och är alldeles för perfekta.

    Det finns ett ganska tydligt budskap i boken, och det är att man inte ska vara rädd att ta risker för att nå sitt mål. Jag kunde inte hitta något budskap mellan raderna, men man kan lära sig något av boken, att våga ta risker.

    SvaraRadera
  13. jag läste boken Ivanhoe som är skriven av Walter Scott och återberättad av Maj Bylock.

    slutet var lyckligt och allt knyts ihop bra. Ivanhoe fick gifta sig med Rowena för sin pappa och när Ivanhoe räddade Rebecka från att brinna upp på grund av att de trodde att hon var en häxa.

    Jag fick svar på mina frågor och Ivanhoe blev huvudperson.

    Bokens budskap tror jag är att man inte ska underskatta andra.

    SvaraRadera
  14. ag läste Huckleberry Finns äventyr av Mark Twain. Slutet är ganska logiskt, alla trådar knyts ihop. Man får veta vad som händer med alla, men ändå är det vissa saker man fortfarande undrar. Man får inte reda på hur Hucks far faktiskt hamnade på den sjunkande båten och varför de två männen sköt honom. Vad jag också undrar är om Jim reste tillbaka till hemstaden och hämtade sin hustru och sina barn- Troligen gjorde han det, men man undrar ju ändå när det inte står i boken. Mina två frågor jag ställde fick jag svar på: Kommer Huck och Jim någonsin tillbaka till hemstaden och blir Jim såld eller blir han fri, slipper han vara en slav? Författaren nämner aldrig om Jim reser hem igen, men man kan ana att Huck inte återvänder: Han skulle sticka innan tant Sally adopterade honom, försökte om honom till en plikttrogen pojke som gick i skolan. Det står inte rätt upp och ner, svaret på frågan, men man kan ändå ana det. Jim åker troligen tillbaka för att köpa sin hustru, sina barn, befria dem från att fortsätta slava. Men sedan stannar dem nog inte kvar där. Andra frågan var om Jim blir funnen och såld igen. Ja, han blir funnen, men i slutända visar det sig att änkan frigav honom innan hon dog, så han blir inte såld. Mellan raderna, kan jag bara se ett budskap: Att man kan gå emot det alla andra tycker, och lita på sina egna åsikter.

    SvaraRadera
  15. 1. Slutet av boken ''Skriet Från Vildmarken'' känns logist för att det stod i början lite dolt att det hunden ''Buck'' då kände lite efter och han fick kontakt med sina förfädrar och blev lite av en vild und mer och mer. Islutet så var Buck en vildhund totalt och jagade och sånt själv innan han träffade dom andra vildhundarna.


    2. Ja jag fick svar på dom frågor och funderingar jag ställde boken, det var t.ex. vad kommer hända när han kommer mer och mer in i flocken och det gjorde han ju och till slut så dominerade han flocken och hade respekt från alla slädhundar.


    3. Budskapet i boken var antadligen att aldrig ge upp för att han ville vara en vildhund märkte han när han först blev en slädhund men det var en tuff väg ditt men till slut så nådde han sitt mål och det blev som han ville.

    SvaraRadera
  16. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  17. Slutet i boken Dracula kändes logisk och jag kan inte hitta en så kallad lös tråd.
    Jag har nu också fått svar på de frågor jag tidigare ställt och vet nu t.ex. att Greven inte är en mänsklig varelse, m.m.
    Ett kanske inte så tydligt budskap boken förmedlar är att aldrig ge upp, huvudpersonen och hans anhängare tappar vid flera tillfällen bort Greve Dracula:s spår men ger aldrig upp, och med fast beslutsamhet lyckas de till-slut hitta och döda Greven.

    SvaraRadera

  18. Jag tycker inte att Charles Dickens glömde att nämna något som skulle ha nämnts i boken. Jag tycker även att boken var väldigt detaljerad.

    Jag fick svar på allt jag ville få reda på innan jag läste ut boken. Jag fick reda på att vem hans pappa var och även vad som hände med honom.

    Budskapet var nog att aldrig ge upp för att Olivers liv är inget liv man vill ha och så letar han upp sin pappa, som var död. Han fick reda på hur hans mamma var innan hon dog när hon födde Oliver.

    SvaraRadera
  19. Slutet i Skattkammarön lät bra, och jag fick reda på svaret till alla mina frågor i första uppgiften väldigt tidigt, Alla röda trådar knöts ihop men jag förstod inte riktigt vad som hände med Jims mamma för hon bara försvann i början.

    Men budskapet i boken, jag vet faktiskt inte för det fanns ingenting tydligt, kanske något i stil med att ju fler personer man är desto värre blir det?

    Boken var i alla fall väldigt bra och jag rekommenderar den!
    Skatkammarön av R. L. Stevenson

    SvaraRadera
  20. Jag läser boken de tre musketörerna och den slutade på det sättet som man kan förvänta sig av en äventyrsbok som den här. Med att drottningen skulle avrättas och d’Artagnan hoppade fram och räddade henne genom att döda Buckingham i en duellering. Sedan blev d’Artagnan en musketör för sitt hjältedåd. Den enda lösa tråden var igentligen om milady men annars så fick jag svar på alla mina frågor jag hade ställt. Jag vet inte om det finns något direkt budskap i boken men kanske att man aldrig ska ge upp sin dröm som d’Atatgnan inte gjorde utan att man ska försöka uppnå den.

    SvaraRadera
  21. Jag har läst boken Varghunden som är skriven av Jack London men är återberättad av Maj Bylock. Jag tyckte att slutet verkade logiskt och bra. Man fick svar på det mesta som man undrade i slutet av boken.
    Det fanns inget tydligt budskap men ett budskap “mellan raderna” var nog att man inte ska ge upp och vara stark, trotts allt som händer runtomkring dig. För att varghunden fick gå igenom väldigt mycket, både bra och dåliga saker.

    SvaraRadera
  22. Jag har läst Ringaren i Notre-damé.
    I bokens slut så knyts alla trådar ihop men författaren missar lite detaljer precis i slutet t.ex. som hur kände Quasimodo efter Esmeraldas död eller vad som hände med Frollo och Febus.
    Man får aldrig riktigt veta om folk slutar hata Quasimodo men man kan anta det för att dem har slutat störa honom och skrika när de ser honom men när man får reda på att han är död så värkar inget bry sig så mycket.
    Budskapet men Ringaren i Notre-damé är nog att inte döma någon efter utseende och att inte tro på vad alla säger för dem kan ljuga.

    SvaraRadera
  23. Jag har läst boken Skriet från Vildmarken som är skriven av Jack London.

    Slutet på boken känns logiskt, eftersom det sista som band Buck kvar till att vara tam, var John Thornton, och när Buck då var borta från lägret, eftersom hans varginstinkter från förfäderna blev allt starkare, dödades då en dag allt som höll Buck borta från sina gamla bröder. När Buck kom tillbaka såg han sina hundvänner Skeet och Nig vara livlösa. När han gick vidare hittade han Thorntons vänner, och till sist vid en liten sjö, Thornton själv. Han hämnades genom att ta livet på alla indianer, som hade dödat Thornton, och anslöt sig därefter till sina vargbröder, och blev en legend för indianerna, en anledning till att inte gå ner i dalen där han då och då ylade för att sörja Thornton, och där han hade dödat alla indianer. Det måste jag säga var ett väldigt logiskt och bra slut.

    Jag fick svar på mina frågor, eftersom Buck anpassade sig otroligt bra till den nya livsstilen, så bra, att han gick steget vidare till att gå med vargarna, och han kom aldrig någonsin tillbaka till de södra delarna av Amerika.

    Jag har inte riktigt tänkt på något budskap till boken, och om jag skulle hitta något så skulle det kännas för klyschigt, tycker jag. Men det var en otroligt bra bok, så jag bryr mig snarare om själva historien än att leta efter budskap.

    SvaraRadera
  24. Bok: En världsomsegling under havet av Jules Verne
    Slutet funkade på ett bra sätt, även lite spännande. Men alla trådarna knöts inte ihop, snarare skapades fler trådar. Kapten Nemo, som beskrevs som den perfekta människan som sökte frid i havet, visade sig vara kallblodig mot "den hemska människan". Detta blev spännande, men också förvirrande då kaptenen inte dyker upp så mycket mer efter det. En av det sista sakerna han gör, efter att ha visat sina sanna sida, var att böja sig ner på knä och gråta vid en målning av en kvinna och ett barn. Nog må det verka som om han har en familj han saknar. Men vad hände? Lämnade han dem frivilligt eller blev dem mördade? Sen hamnade U-båten i en ”snurr” i vattnet strax utanför Norge, just under huvudpersonernas flykt. De vaknade sedan upp i Norge, räddade av några norrmän och väntade en båt mot Frankrike, huvudpersonens hemland. Men vad som hände med kapten Nemo och resten får man aldrig veta.

    Jag hade inte ställt så många frågor under tiden jag läste. Det var nog mest om dem skulle få komma tillbaka till land, och det fick jag ju svar på. Fast jag undrade också varför kapten Nemo ibland försvann under så långa tider och vad han gjorde. Men i slutet kom det ju som sagt även en massa nya frågor som man inte fick svar på.

    Budskapet var väll att människa är det farligaste djuret på jorden. Kapten Nemo tjatade ofta om hur hemska människorna är och att vi ska vara rädda om miljön. Men det mesta var budskap mellan raderna, som att ta hand om varandra och inte ta mer av världen än vad man behöver. Det dolda budskapen var att göra sina egna val och inte lämna något som känns rätt. Även om dem klarade flykten var det nära att dem inte gjorde det och huvudpersonen ville egentligen inte åka.

    SvaraRadera
  25. Oliver Twist

    I den här boken så slutar det väldigt lyckligt. Efter inbrottet och att Oliver blir skjuten återvänder han till det närmaste huset han ser, som visar sig vara det där han blev skjuten. Oliver blir frisk och i slutet får han reda på att han har ärvt en massa pengar och han får träffa sin pappa som han trodde var död. Så allt slutar bra.

    Jag tycker att det var ett logiskt slut, lite overkligt, men man kunde nästan förstå att något sådant skulle hända. Man förstod att det skulle sluta bra. Jag fick svar på alla frågor som jag hade i början.

    Boken har egentligen inget tydligt budskap. Men det skulle kunna vara att man inte ska döma någon efter pengar eller familj. Om han hade fått pengarna tidigare eller om hans mamma inte dött så hade hans liv troligen varit helt annorlunda.

    SvaraRadera
  26. Bok: Skriet från Vildmarken
    Författare: Jack London

    Slutet: Jag tycker att slutet på boken är logiskt. Skriet från vildmarken har kallat på Buck genom hela boken och han har alltid varit lockad att följa skriet. Till slut kommer han till skriet i form av vargarna. Genom bokens gång fick Buck tillbaka mer och mer av sina förfädrars instinkter, blev vildare och vildare för att till slut få komma till sina förfädrar, vargarna. Däremot tycker jag att slutet var sorgligt, delvis för att John Thornton och delvis för att Buck aldrig får träffa domare Miller med familj igen, vilket jag hade hoppats på ända sedan första kapitlet.

    Hur jag tycker att slutet hade kunnat utvecklas: Jag tycker att man borde ha fått reda på vad som händer med domare Miller med familj. Ifall de letar efter Buck eller ifall de köper en ny hund som ska ersätta Buck. Helst skulle Buck ha träffat dem efter att ha anslutit sig till vargflocken. Där skulle han ha blivit erbjuden att få följa med tillbaka till gården, men skulle ha valt att stanna med flocken.

    Fick jag svar på alla mina frågor: Ja. Jag fick reda på vad som hände. Buck kom inte tillbaka till Millers gård.

    Budskap: Jag tror att budskapet i boken var att alltid sträva mot sitt mål, och att våga ta risker för att nå det.

    SvaraRadera
  27. Min bok jorden runt på 80 dagar slutade med att Phileas Fogg kom hem i tid så han hann alltså att jorden runt på just 80 dagar. Dessutom kom han 1 timme för tidigt för att medans han hade rest jorden runt med sin betjänt Jean Passportout så hade Passpourtout ställt om hans ur till varje kontinent när dom väl var framme så hade han glömt vrida tillbaka en timme.

    Jag har inte direkt några funderingar över boken eller hur det slutade allt var ganska klart och det dök inte upp några frågetecken när jag läste boken heller. Slutet känns helt logiskt och alla lösa trådar som fanns i boken knöts ihop mycket bra.

    Jag fick svar på de frågor jag ställde om boken, t.ex att dom anklagade att Mr Fogg var en bankrånare men sedan lite senare i boken fick man reda på att han var oskyldig. Ett tydligt budskap med boken är att man kan göra allting bara man vill. “Mellan raderna” budskapen i boken är väl att man ska tro att man kan göra någonting och inte ge upp. Man kan lära sig mycket av boken, eftersom han reser jorden runt så upptäcker han många olika kulturer och sådant.

    SvaraRadera
  28. Boken Ivanhoe slutade bra och altting knyts ihop bra.

    Ivanhoe fick gifta sig med Rowena för sin pappa. Ivanhoe räddade Rebecka från att brännas upp för dom trodde hon var en häxa

    Mina frågor blev besvarade med fortsättningen.

    Budskapet är att man inte ska underskatta andra.

    SvaraRadera
  29. “Det osynliga barnet” av Tove Jansson
    Eftersom det är nya historier för varje kapitel så blev det inte riktigt ett “logiskt slut” på boken. I den första uppgiften undrade jag om Snusmumriken skulle få träffa mumintrollet, men det fick man aldrig veta. Men jag tror att de träffades ändå. Jag hade tyckt att det var bättre om de olika kapitlerna var mer som paralellhandlingar, att man får se ur de olika karaktärernas perspektiv.
    Eftersom det är olika historier i varje kapitel så är det också olika budskap.
    Exempel på budskap som var med i boken är t. ex. att man måste kunna säga nej och att man ska våga göra det som gör en glad och inte bara gå hemma i tryggheten.

    SvaraRadera
  30. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  31. Jag har läst klart ”Det osynliga barnet” skrivet av Tove Jansson.

    Eftersom det blir nya huvudpersoner efter varje kapitel så hade boken inget logiskt slut.
    Jag undrade ju om Ti-ti-oo skulle följa med Snusmumriken på sin resa till Mumindalen, men det fick man aldrig veta. Men jag tror inte att Ti-ti-oo följde med Snusmumriken då han fortfarande är ganska ung.
    Sen hade jag också en till fråga och det var ”kommer Snusmumriken hitta några vårvisor?”, man fick inte heller så mycket information om det men innerst inne vet jag att han hittade massvis med vårvisor.
    Eftersom det är olika kapitel så är det olika budskap.
    Ett budskap var t.ex. ”Ljug aldrig, säg alltid sanningen” och ”tänk inte alltid negativ, för på slutet så kommer det bara hända negativa saker” och det sista ”Att man måste stå upp för sig själv och våga säga nej!”
    Boken var väldigt bra. Vad jag tyckte var ”minde bra” var ju att det blev nya ”berättelser och huvudpersoner” efter varje kapitel så det blev ju aldrig någon logisk slut.
    Jag hade tyckt boken var bättre om den hade mer parallellhandlingar, och att karaktärerna i boken skulle ha träffats på slutet. Då blir det iallafall ett litet logisk slut. Men annars var den rolig att läsa.

    SvaraRadera
  32. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  33. Jag läser "Oliver twist" av Charles Dickens. Boken har ett logiskt slut eftersom Olivers dröm går i uppfyllelse, då han blir adopterad av hans kära vän Mr.Browling. Det var familjen Browling som räddade livet på Oliver när han var döende. Jag fick min fråga som jag ställde tidigare besvarad, då Oliver fick reda på vem hans far var. Hans pappa visade sig vara en död sjösoldat, som hade dött innan Olivers födelse. I Faderns testamente stod det att hela hans förmögenhet var tilldelad Oliver. Men Oliver hade blivit lottlös när det gällde faderns testamente. I det sista kapitlet får man reda på att Olivers okända halvbror Edward monks hade tagit förmögenheten i sitt namn. Monks blir skyldig Oliver en stor summa pengar, man får dock aldrig veta om han får tillbaka pengarna. Något som jag tycker författaren glömmer att berätta är om Mr.bumble. Mr.bumble gav upp sin roll som Polis men man får aldrig veta varför,han hade den fjärde största rollen i boken så det är en stor miss. För övrigt tycker jag att Oliver är den som går med vinst i slutändan, han var ju den som har råkade ut för alla faror, så det är han värd. Budskapet är nog att "Det handlar inte om förutsättningar utan den inre glöden och viljan inom dig" En annan kan vara " Vägen till drömmen kan vara svår men det lönar sig i slutändan". Det man kan lära sig av boken, är att allt kommer med gott och ont ,det finns både motgång och framgång i livet. Jag tror att många ungdomar kan relatera till Olivers ålder och situation. Även ifall boken utspelar sig i en annan tid, finns det än idag många ungdomar som hamnar i fel umgänge. Precis som Oliver som var nära på bli en ficktjuv. Boken var både sorglig,spännande, överraskande och välskriven.

    SvaraRadera
  34. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  35. Jag läste Huckleberry Finns äventyr som var återberättad av Maj Bylock.
    Boken är ganska logisk men man fick knappt veta vad som hände med personerna som nämndes i början. Det stod på sista sidan vad som hade hänt med fröken Watson och Hucks pappa. Fröken Watson hade dött och innan hon dog hade hon skrivit i sitt testamente att Jim skulle vara fri och Jim säger "Minns du den gången vi såg en död man i det där huset som kom flytande på floden? Jag ville inte att du skulle se på honom. Det var din far."
    Man fick inte veta hur Fröken Watson och Hucks pappa dog. Jag fick ändå svar på mina frågor. Jag tror att budskapet är att alla människor har samma värde och att man ska sammarbeta.

    SvaraRadera
  36. Min bok jorden runt på 80 dagar slutar lycklit, Phileas Fogg och Passepartout hinner att komma tillbaka i tid.
    Jag fick svar på min fråga och det var om han hinner på 80 dagar eller inte och han hann.


    Mirna

    SvaraRadera
  37. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  38. Jag läser De tre musketörerna Författare: Alexandre Dumas d.ä

    Slutet utspelars i en belägring och Buckingham ska av rätta drottningen för att han tror att hon har förrått honom. Men i sista sekunden så hoppar D’Artanang in och räddar dottningen och duellerar Buckingham och mördar honom tillsist. Det är dock ganska oklart vad som händer med Milady. D’Artanang Når också sitt mål och blir en musketör för den bedriften han gjorde och räddade drottningen.

    SvaraRadera
  39. Jag har läst “Jorden runt på 80 dagar” av Jules Verne

    Slutet känns logiskt och det är inga lösa trådar kvar. Jag fick svar på mina frågor och jag tror att det gömda budkapet är “pengar inte är allt” och “kärleken visar vägen”, för när Passerpartuot ska gå till kyrkan för att Phlieas och Aouda märker han att det är söndag och att de inte är en dag försenade

    SvaraRadera
  40. Jag har läst “Jorden runt på 80 dagar” av Jules Verne

    Slutet känns logiskt och det är inga lösa trådar kvar. Jag fick svar på mina frågor och jag tror att det gömda budkapet är “pengar inte är allt” och “kärleken visar vägen”, för när Passerpartuot ska gå till kyrkan för att Phlieas och Aouda märker han att det är söndag och att de inte är en dag försenade

    SvaraRadera
  41. Jag tycker att slutet i boken känns bra, man får veta vad som händer med slavhandlaren och huvudpersonerna. Alla frågor som jag ställde förut har jag fått svar på. Budskapet är ganska tydligt “alla människor är lika mycket värda” för att i boken så är det bara dom människorna som ska slava och arbeta. Men så är det ju inte alls alla människor ska behandlas lika och alla är lika mycket värda.

    SvaraRadera